Gereden: BMW M550xd

Door Barend Peijnenburg

Het is misschien wel de ultieme directieauto; de BMW M550xd. Snel, ruimtelijk en aangedreven door een sterke dieselmotor. De M550xd oogt imponerend, uitgerust met grote velgen, sportieve lijnen en natuurlijk het befaamde M-embleem op de achterkant. Het interieur is zoals we het al van BMW kennen. Gelukkig is hij niet uitgerust met oranje verlichtte klokjes op het dashboard zoals BMW voorheen had. Gevoelsmatig maakt dat de BMW namelijk een stuk ouder. Het zijn twee keurig wit verlichtte klokjes die beide aan de onderkant met schermen worden aangevuld met informatie. Wat direct opvalt is dat de snelheidsmeter maar tot 260 km/h loopt. Wat is BMW toch bescheiden… Als je de snelheidsbegrenzing verwijdert loopt de BMW zijn teller uit. De ruimte in de auto is rijkelijk. De bestuurder kan ruim zitten zonder dat een achterbankpassagier daar last van heeft.

De M550xd is voorzien van een 3 liter grote zescilinder, bijgestaan door een drietal turbo’s. Deze fantastische combinatie van eigenschappen maakt het rechterpedaal goed voor 381 pk en een 0-100km/h sprint die slechts 4,9 seconden geduld vergt. Hier is BMW dus iets minder bescheiden geweest. Het gemiddeld verbruik van de auto is volgens BMW 1 op 15,6.

Aanvankelijk was de verwachting dat de auto wat aan de zware kant zou aanvoelen. Dit bleek echter totaal niet het geval. De vierwiel-aangedreven M550xd manoeuvreert zich overal probleemloos doorheen. Het gevoel is, zoals we van BMW zijn gewend, heel direct. Snel stuurresponse, snel gasrespons; precies wat je hoopt in een sportieve auto. De acceleratie van de BMW is ongekend. De cijfertjes geven het al aan, maar de BMW voelt nog sneller aan vanwege het directe response in combinatie met een koppelmonster van een motor. Hij blijft eraan trekken. Het schakelen blijft wel voelbaar, iets dat Audi bijvoorbeeld minder heeft. BMW maakt immers nog gebruik van een enkele koppeling. Het stoort echter niet, wellicht zelfs integendeel. Het wordt echt leuk als de auto in sportstand staat, waarbij hij smeekt om een sportieve rijstijl. Dit is absoluut een fun-factor. Als je ‘klaar’ bent met spelen rijdt hij vervolgens weer soepel en vlot in de comfort-stand.

Bekijk in de onderstaande slider de foto’s:

Plaats een reactie